Studie- og ordenregler

Tilbage

Regelgrundlaget er: Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser og Bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø.
UVMs undersøgelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser kan læses her.

1. Værdigrundlag

Vi ønsker at dimittere unge inden for et bredt udbud af ungdomsuddannelser – stx, hhx, eux og eud – og studieretninger. Vi ønsker dog ikke alene at uddanne, men også udvikle de unge mennesker til hele mennesker, der kan være med til at forme såvel deres egen som egnens og vores fælles fremtid. For os handler det ikke kun om at udvikle stærke faglige kundskaber, men også om at udvikle de tre sæt af kompetencer, der gør os livsduelige: de personlige, de sociale og de faglige kompetencer. Med stærke kompetencer inden for disse tre områder tror vi på, at de unge mennesker får et livsdueligt fundament samt en viden og indsigt, der giver dem både lyst og evner til at forme deres fremtid. Delmål i denne proces bliver således:

  • at være et godt og åbent gymnasium, som gennem undervisning og oplevelser kan dimittere livsduelige og dygtige unge til en fremtid, som de har lyst til at være med til at forme.
  • at være i samspil med den egn, som skolen betjener, og have betydning for egnens udvikling.
  • at være et kulturcentrum for egnen.
  • at fortsætte de gode traditioner, som er opbygget, med mange arrangementer for elever og forældre.
  • at have gode internationale kontakter, som kan forberede eleverne på at skulle deltage i en verden under stærk forandring.
  • at være en god arbejdsplads, der kan tjene som eksempel for alle, der kommer på skolen.
  • at give forståelse for, at egentligt liv består i at mødes.

Derfor er det i vores praksis af stor betydning, at undervisningsmiljøet er frugtbart og giver lyst og grobund for godt samarbejde mellem lærerne og dermed mellem fagene. Det er vigtigt at skolen er åben for eksterne samarbejdspartnere i lokalområdet, hele landet og udlandet, og ikke mindst er det vigtig, at eleverne gennem arbejdsformer, opgavetyper og læringsmiljøet mærker værdien af forskellighed og fællesskab! Med disse værdier og mål som pejlemærker lykkes det os at skabe gode resultater; vores elever klarer sig generelt rigtig flot efter deres skolegang på Lemvig Gymnasium, og vi har gennem de senere år haft et eksamensgennemsnit, der ligger rigtig flot i forhold til landsgennemsnittet.

Generelle regler for orden og samvær:
Almindelige regler for god opførsel gælder naturligvis på skolen. Eleverne forventes at være gode ambassadører for skolen og kreative i deres ideer om udvikling af skolen. Hverken lærere eller elever må deltage i kommerciel virksomhed der har tilknytning til gymnasiet, uden rektors godkendelse.

2. Aktiv deltagelse i undervisningen

Skoledagen skal være præget af at alle viser hensyn, af hjælpsomhed og gæstfrihed samt skønhed – altså i det hele taget af god opførsel.
Alle elever har pligt til aktivt at deltage i undervisningen. Fravær fra undervisningstimerne er tilladt i forbindelse med idrætsstævner, ekskursioner, musical, terminsprøver og brobygning samt lignende, som er en del af gymnasiets undervisningstilbud. I sådanne tilfælde skal læreren ikke føre fravær i den enkelte undervisningstime. Læreren underrettes herom i de enkelte tilfælde.
Lærere og elever holder sig underrettet om undervisningen gennem LUDUS, og lærerne fører fravær i LUDUS samme dag som fraværet, gerne i samme lektion. Manglende opgaveafleveringer registreres på afleveringsdagen, og begrundede udsættelser registreres straks i LUDUS.

Aktiv deltagelse i undervisningen indebærer:

  • fremmøde til undervisningen og fællesarrangementerne
  • rettidig aflevering af skriftlige opgaver
  • deltagelse i terminsprøver, årsprøver og lignende
  • deltagelse i ekskursioner mv. med begrænset deltagerbetaling
  • deltagelse i anden undervisning, herunder selvstændigt arbejde og virtuel undervisning, der er planlagt som en del af undervisningen
  • dagligt at kontrollere for informationer i LUDUS

Elevernes tilstedeværelse og opgaveaflevering registreres løbende og følges af administrationen. Eleverne har pligt til at give skolen besked om årsagen til eventuelt fravær. Hvis der er tale om fravær af længere varighed, dvs. en uge eller mere, kan skolen forlange en lægeattest. Attesten betales af eleven. Hver elev har mulighed for at holde sig orienteret om eget registreret fravær i LUDUS.
Eleverne har pligt til at aflevere skriftlige opgaver, der kvalitativt og kvantitativt følger de krav, som er fastsat af lærerne. Manglende opgaveaflevering indgår i vurderingen af elevens studieaktivitet og vil kunne udløse en advarsel og en efterfølgende sanktion. Hvis det opdages, at en elevs opgave er afskrift fra en anden opgave eller i øvrigt vurderes som snyd, vil eleven modtage en advarsel. I gentagelsestilfælde kan det medføre bortvisning.

3. Procedure og sanktioner ved overtrædelse af studiereglerne

Den enkelte elevs deltagelse i undervisningen følges af klassens lærere, lærerteam, studievejleder og ledelsen. Der lægges vægt på en hurtig indgriben over for en elev, der har tilsidesat skolens regler for almindelig orden og samvær, eller hvis studieaktivitet har udviklet sig i negativ retning. Det beror på en konkret vurdering, hvornår skolen reagerer over for en elev. Skolen følger nedenstående procedure ved utilfredsstillende studieaktivitet:

  1. Samtale med rektor (mundtlig advarsel)
  2. Mangler skriftlige afleveringer, henvises til lektiefængsel.
  3. Tildeling af en skriftlig advarsel (gælder for et skoleår).
  4. I særlige tilfælde af ulykke og sygdom kan rektor afstikke særlige regler.
  5. Henvisning til at aflægge prøve i alle fag, der kan afsluttes med prøve i det pågældende år. Dette medfører, at der ikke gives årskarakterer, og allerede givne årskarakterer i de pågældende fag bortfalder.
  6. Bortvisning fra undervisningen. Eleven kan tilmelde sig eksamen som selvstuderende mod et gebyr pr. eksamen. Tilmeldingsfrist senest 1. februar. Ved bortvisning efter denne dato er fristen for tilmelding 7 dage.

Punkt 5-6 kan normalt kun iværksættes efter en forudgående skriftlig advarsel. I særligt alvorlige tilfælde eller i gentagelsestilfælde kan sanktionen af rektor iværksættes uden forudgående skriftlig advarsel.

Hvis eleven er under 18 år, vil en advarsel samt eventuelle videre sanktioner skriftligt blive meddelt forældrene.

4. Oprykning

En elevs tilstrækkelige udbytte af undervisningen er forudsætning for oprykning til næste klassetrin. Elevens standpunkt vurderes derfor ved skoleårets afslutning, jf. gymnasiebekendtgørelsen § 134stk. 2: ”Ved afslutningen af hvert skoleår får eleverne en standpunktskarakter i de enkelte fag, der ikke afsluttes, medmindre lederen har fritaget eleven for faget i et omfang, der efter lederens vurdering ikke gør det muligt at evaluere eleven. Karakteren indgår i grundlaget for afgørelsen af, om eleven oprykkes til næste år.”
En elev har krav på oprykning til næste klasse, når eleven har opnået mindst 2,0 i gennemsnit af standspunktskarakterer og prøvekarakterer og har deltaget i alle prøver, herunder har afleveret skriftlige årsprøver af passende omfang. Oprykning er endvidere betinget af, at eleven har afleveret alle større skriftlige opgaver, herunder dansk/historieopgaven i 1.g og studieretningsopgaven i 2.g.
Rektor træffer den endelige beslutning om oprykning. Hvis en elev er nægtet oprykning til næste klasse, udskrives eleven af skolen. Rektor kan dog træffe beslutning om at lade eleven gå året om én gang.

5. God opførsel

Det forventes, at alle medvirker til at skabe et godt arbejdsklima ved at vise gensidigt hensyn og respekt for hinanden. Dette gælder også elektronisk kommunikation. Dette indebærer, at man taler ordentligt og opfører sig ordentligt over for hinanden.
Eleverne skal udvise hensyn over for bygninger, lokaler og inventar. Alle elever er forpligtede til at rydde op efter sig selv og bidrage til, at der er et rent miljø på skolen. Dette gælder både i klasselokaler og fællesarealer. Efter sidste lektion i et lokale skal der ”stoles op”, vinduerne lukkes og lyset slukkes.
Skolens it-udstyr skal behandles med forsigtighed. Via nettet er det kun tilladt at hjemtage materiale og foretage sig handlinger, der er i overensstemmelse med gældende dansk ret, international ret, og som ikke krænker 3. mands rettigheder. Der må ikke hjemtages eller videresendes materiale, som må anses for at være anstødeligt.
De bøger, den enkelte elev har lånt af skolen, skal afleveres på de tidspunkter, som bliver fastsat, og i samme stand, som de blev modtaget i. Skolen kan kræve erstatning ved manglende aflevering eller beskadigelse af materialet.
Det er ikke tilladt at medbringe eller indtage nogen form for alkohol eller rusmidler i skoletiden eller at møde op på skolen i påvirket tilstand. Dette gælder også for undervisningsaktiviteter uden for skolen. Enhver form for handel med eller indtagelse af euforiserende stoffer vil uden yderligere varsel medføre bortvisning fra skolen.
Lemvig Gymnasium er en tobaksfri skole.
Eleverne skal på hytteture, ekskursioner og studierejser overholde rusmiddelreglerne (se nedenfor)
Mobiltelefoner skal være slukkede og anbragt i tasken i undervisningstiden.

6. Antimobbestrategi

Enhver form for mobning af andre elever eller elevgrupper er ikke tilladt. Herunder gælder også mobning, der foregår på de sociale medier, og som er rettet mod enkelte elever eller elevgrupper. Deling af krænkende materiale af andre elever eller elevgrupper er forbudt, og der vil blive grebet ind i henhold til skolens procedure og sanktioner ved overtrædelse af studiereglerne (se ovenfor). Er den digitale deling i strid med lovgivningen anmeldes sagen til politiet.

7. Klager

Klager over iværksatte sanktioner eller nægtet oprykning skal indgives til Undervisningsministeriet inden to uger efter, afgørelsen er meddelt, og stiles til rektor. Rektors kommentar kan med en uges frist kommenteres af eleven eller forældrene. Kommentarerne vedlægges klagen til Undervisningsministeriet. Klager har ikke opsættende virkning.
I øvrigt henvises til ”Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser”, nr. 1222 af 4.12.2006.

Link: Bekendtgørelse om studie- og ordensregler i de gymnasiale uddannelser.

8. Procedure for orden og samvær i undervisningslokalerne

Under den lærerstyrede klasseundervisning i et klasselokale har den enkelte lærer metodefrihed med ansvar for, at eleverne modtager en god undervisning efter bekendtgørelsens og Lemvig Gymnasiums mål. Læreren har ansvar for at lokalet ser ordentligt ud før og efter undervisningen. Er der problemer med, at lokalet er opryddet, meddeles dette af læreren til rektor, som tager affære. Teamlederne ser efter, at skabene er opryddede, og at ophængningen ser ordentligt ud. Tillader læreren, at der indtages mad eller drikke i løbet af undervisningen, har læreren ansvar for, at der ryddes op efter dette. Læreren skal gøre det klart for eleverne, at undervisningskultur kan være forskellig fra lærer til lærer. Grupper af lærere, f.eks. en klasses lærere, kan med fordel enes om at have samme klasserumskultur. Enhver lærer i lokalet er ansvarlig for, at dette overholdes af alle i lokalet.

9. Procedure for oprydning i fællesområder

I slutningen af hvert spisefrikvarter (11.25- 11.55) skal der ryddes op på skolens fællesområder. Denne oprydning står klasserne på skift for en uge af gangen. I den forbindelse skal følgende bemærkes:

  • Oprydningen skal starte i så god tid (f.eks. kl. 11.50), at de opryddende elever højst bliver 5 min. forsinket til 5. lektion. Det er derfor en god ide at være 10-15 elever hver dag.
  • Områder, der skal ryddes op: Hullet, området ved kantinen, det bløde område nord for hullet, Søtorvet, Studieområdet samt Halmtorvet.
  • Affald på borde og gulve smides ud, stole stilles pænt, og borde tørres af med en våd klud (fås ved henvendelse i kantinen).

Alle elever skal selv sørge for at smide deres affald (madpakkepapir o.lign.) ud, hvorfor der kun bør være en smule glemt affald tilbage til oprydningsholdet. Hvis nogle elever sviner meget, er det tilladt oprydningsholdet straks at melde dem på kontoret, så de svinende selv kan komme til at rydde det op. Hvis oprydningsholdet ikke ved, hvem der har efterladt affaldet, bliver de nødt til selv at stå for oprydningen.

10. Rusmiddelpolitik

Det er ikke tilladt at medbringe eller indtage nogen form for alkohol eller ulovlige rusmidler i skoletiden eller at møde op på gymnasiet i påvirket tilstand. For alkohol gælder der dog særlige regler (se Alkoholpolitik herunder). Dette gælder også for undervisningsaktiviteter uden for gymnasiet. Enhver form for handel med eller indtagelse af narkotika, både i skoletiden og ved sociale arrangementer er forbudt. I tilfælde af brud på reglerne gribes der ind afhængigt af omstændighederne: Samtale med rektor, advarsel (mundtlig eller skriftlig) og i yderste konsekvens bortvisning (midlertidig eller varig). Sagen meldes til Politiet.

Alkoholpolitik

Formålet med gymnasiets alkoholpolitik er:

  • at bidrage til at fremme gode og ansvarlige alkoholvaner for gymnasiets elever
  • at beskytte de unge mod uheldig omgang med alkohol.
  • at medvirke til at løse konkrete problemer som følge af evt. uhensigtsmæssigt alkoholforbrug.

Til støtte for ovenstående politik har gymnasiet et regelsæt for brug af alkohol på gymnasiet. Gymnasiets regler om elever og alkohol er følgende:

  • Det er ikke tilladt at indtage nogen form for alkohol på gymnasiet i skoletiden.
  • Det er ikke tilladt at møde til undervisning eller andre aktiviteter på gymnasiet i alkoholpåvirket tilstand. Dette gælder også programsatte aktiviteter på gymnasiets ekskursioner, studierejser, m.v. På ekskursioner, rejser m.v. gælder der særlige regler herom (se herunder om alkohol- og rusmiddelpolitik på studieture og ekskursioner).
  • Ved særligt festlige lejligheder på gymnasiet kan der gives tilladelse til, at der kan indtages alkohol for elever over 15 år. Tilladelse gives af gymnasiets ledelse. Af særlige lejligheder kan nævnes elevfester, caféarrangementer (herunder elevernes fredagscafé) samt den årlige skolefest.
  • Hvis elever eller en gæst til en elev har en tydeligt beruset adfærd ved gymnasiets arrangementer nævnt under forrige punkt, vil det blive påtalt af det vagthavende personale og meddelt gymnasiets ledelse. En sådan adfærd kan medføre øjeblikkelig bortvisning fra arrangementet. Personalet har dog pligt til at hjælpe med at sørge for, at den unge bliver bragt forsvarligt hjem; dvs. enten hentet af forældre eller sendt med en taxi hjem.
  • Gymnasiets personale har pligt til at gribe aktivt ind over for elever, der er i konflikt med eller på vej til at komme i konflikt med gymnasiets rusmiddel- og alkoholpolitik.
  • I tilfælde af brud på reglerne sanktioneres afhængigt af omstændighederne: Samtale med rektor, advarsel (mundtlig eller skriftlig) og i yderste konsekvens bortvisning (midlertidig eller varig). Det må dog også være et mål at hjælp den pågældende elev ud af problemet.
  • I tilfælde af mistanke om en elev har eller er på vej ud i et misbrug af alkohol eller andre rusmidler rettes henvendelse til studievejlederen, som indkalder eleven til samtale. Der kan herefter henvises til behandlingstilbud.

Alkohol- og rusmiddelpolitik på studieture og ekskursioner

 De ansvarlige lærere skal inden afrejse informere eleverne om gymnasiets alkohol- og rusmiddelpolitik, og eleverne er medansvarlige for at reglerne overholdes. Eleverne skal til enhver tid følge lærernes anvisninger.

 Studieturene på Lemvig Gymnasium arrangeres for deres faglige indholds skyld, hvorfor indtagelse af alkohol ikke må influere på elevernes faglige udbytte af turene. Enhver brug af ulovlige rusmidler på studieture og ekskursioner er forbudt. I tilfælde af brud på denne regel sanktioneres afhængigt af omstændighederne: Samtale med rektor, advarsel (mundtlig eller skriftlig) og i yderste konsekvens bortvisning (midlertidig eller varig).

Det sociale aspekt fylder naturligvis meget på gymnasiets studieture. Socialt samvær ledsages ofte af alkohol, hvilket i nogle sammenhænge kan være passende, i andre upassende. Derfor denne alkoholpolitik:

  • Hytteture i 1.g er alkoholfrie.
  • Studieture i 2.g, som normalt afholdes inden for landets grænser, er i udgangspunktet alkoholfrie. Eleverne kan få lov til at nyde alkohol den sidste aften inden hjemrejse. Det er en forudsætning at eleverne er klar til næste dags program. Eleverne skal være på vandrehjemmet senest 23.30 og i øvrigt følge vandrehjemmets ordensregler.
  • På studieture til udlandet i 3.g må der nydes alkohol, men aldrig i forbindelse med det faglige program eller i et omfang der skader det faglige udbytte af turen. Eleverne skal være på hotellet senest 00.30 og ellers følge hotellets ordensregler.

Overtrædelse af reglerne medfører hjemsendelse for egen regning. Efter turen vil rektor tage en samtale med eleven og sanktionere afhængigt af omstændighederne: Advarsel (mundtlig eller skriftlig) og i yderste konsekvens bortvisning (midlertidig eller varig). Hvis eleven er under 18 år, inviteres forældre med til denne samtale. På udvekslingsture med privat indkvartering gælder der særlige regler, som aftales i dialog med partnerskolen.

11. Rygeregler

Skolen er tobaksfri – det gælder hele skolens matrikel.

 

12. Agitation på gymnasiet

Grupper, der ikke har direkte tilknytning til gymnasiet (altså alle andre end gymnasiets elevgrupper), må ikke reklamere og agitere personligt på gymnasiet i skoletiden. Skolen vil ikke lægge rum til rene salgsaktiviteter som f.eks. salg af forsikringer, medlemsskaber, mm. Dette ligger udenfor gymnasiets opgave og kan også være i strid med regler for markedsføring overfor børn og unge.

Skriftligt materiale kan efter aftale med elevråd og rektor evt. lægges ved hovedindgangen. Aktivitetsudvalget kan stadig arrangere fællesarrangementer o. lign. med disse grupper. Elevgrupper fra gymnasiet kan låne lokaler i f.eks. spisefrikvarteret til eksempelvis andagtsmøde. Politiske partier/ungdomspartier kan efter aftale få lov til at få et “bord” (lave en mindre stand) i kantineområdet og tale med eleverne i spisepausen. Vi følger i øvrigt “Kodeks for ungdomsorganisationers adgang på uddannelsesinstitutioner”, som gengives her:

  • Ungdomsorganisationerne og uddannelsesinstitutionerne aftaler altid indhold og tidspunkt for besøget, herunder hvilke aktiviteter besøget indebærer.
  • Ungdomsorganisationerne bør have mulighed for at mødes med elever og studerende inde på uddannelsesstedet i løbet af skoledagen, og uddannelsesinstitutionen bør stille lokale eller sted til rådighed.
  • Det er ikke en forudsætning for ungdomsorganisationernes adgang, at der i forvejen er medlemmer af den enkelte organisation blandt uddannelsesinstitutionens elever.
  • Uddannelsesinstitutionen bør angive steder (eksempelvis opslagstavler), hvor ungdomsorganisationerne kan placere eller hænge materialer op.
  • Det er en fordel, hvis der kan etableres samspil mellem ungdomsorganisationernes aktiviteter på skolen og undervisningen og skolens aktiviteter i øvrigt.
  • Ungdomsorganisationer kan henvende sig enkeltvis eller flere sammen, men det er en fordel og understøtter en mangfoldig debat, hvis flere ungdomsorganisationer henvender sig sammen til uddannelsesinstitutionerne.
  • De aktiviteter, debatter, budskaber og materialer, som ungdomsorganisationerne bidrager med på uddannelsesinstitutionerne, skal foregå i en konstruktiv tone og have respekt for mangfoldighed. Der skal være adgang for alle elever til arrangementerne.
  • Enhver form for racistiske, sexistiske eller andre diskriminerende budskaber er uacceptable.
  • Aktiviteterne må ikke forstyrre undervisning og læringsaktiviteter eller være i strid med ordensregler på uddannelsesinstitutionen.
  • Ungdomsorganisationerne er som udgangspunkt ansvarlige for at gøre klar og rydde op efter et besøg/arrangement.

13. Kunst på skolen

Mange gæster udtrykker glæde over arkitekturen, indretningen og udsmykningen på Lemvig Gymnasium.
For til stadighed at have en smuk og nogenlunde gennemført udsmykning på skolen er der nedsat et kunstudvalg bestående af lærerne i billedkunst, pedel og vicerektor.
Lærerne i billedkunst beslutter, hvorledes udsmykningen skal være. De arbejder sammen med pedel og vicerektor, der skal hjælpe med at ideerne gennemføres. Alle kan rette forslag og kritik til udvalget, som bearbejder henvendelserne.
Der skal årligt findes midler til indkøb af kunst.
Mindst én gang om året går udvalget skolens lokaler igennem m.h.p. justeringer. En formiddag i starten af juni findes hertil.
Udvalget står for ved passende lejligheder at afholde åbne udstillinger på skolen.

14. Plakatophængning på Lemvig Gymnasium

Aktivtetsudvalget og administrationen på Lemvig Gymnasium er ansvarlig for ophængning og nedtagning af plakater og lignende på skolens fællesarealer.

15. Værdigenstande

Eleverne har selv ansvar for egne værdigenstande, når de er på skolen. Skolen tilbyder aflåselige skabe i garderoben i kælderen, og også i omklædningsrummene har eleverne mulighed for at låse værdigenstande inde, i mens de har idræt. Skolen erstatter ikke bortkomne eller beskadigede private genstande.

_MKF6573